Žádná služba, žádný systém a ani žádná společnost na světě nejsou výhodné pro úplně každého. Porozumět tomuto principu dává šanci potkávat ty správné klienty a pracovat v harmonii.
Martinovo údiv
“Máte opravdu velké množství nadšených fanoušků, ale i pár zapřísáhlých odpůrců” řekl mi kamarád Martin, když jsme po grilování popíjeli skvělé portugalské víno. Ano, vím o tom a také vím proč. A jak jsem kamarádovi vysvětloval, uvědomil jsem si, že tento Blog jsem měl napsat už dávno. Možná to měl být úplně prvý Blog jaký jsem kdy napsal.
Komu je náš systém prospěšný
Systém naší práce je výhodný pro klienty, kteří projdou celou cestou, až ke svému domu. Klient, který na konci naší služby bydlí, je téměř vždy nadšený. Takový klient má radost, že nemusel platit projekt a mohl si tento upravit podle sebe. Bydlící klient obvykle ví, že jsme mu vyřídili lepší hypotéku a hodně svými programy pomohli ke snazší stavbě. Bydlící klienti Ekonomek si prohlédnou stavby svých sousedů a vědí, že mají nejlépe postavený dům. V takový moment zapomenou na drobné nedorazy, které nás na cestě k domu potkávaly a zůstávají s přetrvávajícím pocitem radosti a přátelství k lidem, kteří jim svojí prací dům přinesli.
Proto nemusíme stavět drahé ukázkové domy. Vždy stačí o prohlídku jednoduše požádat některého z našich bydlících klientů. Proto k nám přichází téměř 70% nových klientů na doporučení a reklama je tak pro nás každý rok méně důležitá.
Komu prospěšný není
Ovšem jsou také klienti, kteří z mnoha různých důvodů, až na konec této cesty nedojdou. Důvody bývají různé. S velkým náskokem vedou rozchody. Na druhém místě pak přehodnocení života, vlastních možností, či priorit. Někdy přehodnocení priority jednoho partnera vede druhého k rozhodnutí o rozchodu. Průšvih je, když se něco takového děje v době dokončování projektu a stavebního povolení. A ještě hůře, když už je schválená hypotéka.
Opouštět proces přípravy a stavby je vždy velký průšvih. Asi tak podobně, jako když vyskakujete z jedoucího vlaku. V případě Ekonomek z rychlého vlaku.
Nepotkáte bývalého klienta, který by nás nechal udělat celou práci, který došel až na práh svého domu a který by byl nespokojený. Můžete však potkat lidi, kteří vyskočili mezi zastávkami a nejsou výsledkem nadšeni.
Klíč k pochopení je v ceně projektu. Klient, kterému postavíme dům, má celou přípravu zcela zdarma. Tedy včetně vlastního individuálního projektu. Pokud však někdo vyskočí, pokud nestavíme dům a nečerpáme slevy z materiálů, pak slevu poskytnout nemůžeme. Takto vyskočený klient vytvoření svého projektu musí zaplatit.
Jsou lidé, kterým nutnost zaplatit projekt nepřijde divné. Obvykle jde o klienty s větší životní zkušeností, kteří mají k přerušení opravdu vážný důvod a jsou zvyklí v životě své účty platit. S tímto typem klientů končíme vztah korektně a obvykle jako přátelé.
Druhá skupina vyskakujících to je však jiná káva. To jsou velmi často lidé, kteří rádi berou a neradi platí své účty. Klienti, kteří vytvářejí své závazky bez velkého přemýšlení. A promiňte mi ten výraz, klienti tak nějak obecně méně přemýšliví. Takový klient za projekt platí jen velmi nerad. “Pokud dáváte projekt svým klientům, můžete ho dát i nám.” Kolem této myšlenky se odehrává celá ta proměna nálady ze spokojeného na nespokojeného klienta.
V číslech
Minulý rok jsme v ES přivítali přes 800 klientů. Z těchto pak 105 klientů svoje rozhodnutí stavby později revidovalo. Pokud by polovina z těchto byla z výsledku a nutnosti zaplatit projekt nespokojena, je to 520 lidí za deset let. To už není v pravdě málo. Až mne to nutí přemýšlet jak upravit systém naší práce. Jak takové klienty poznat hned v počátku, kdy není na jejich zakázce žádný náklad ?
Je to dosti nespravedlivá nespokojenost myslím. Každá cesta za vlastním domem musí začít projektem. A každý projekt je nutné zaplatit. Těžko si představit, že přijdete za projektantem se slovy: “Víte, my se s Vendulou rozcházíme, tak jestli Vám to nevadí, my ten projekt platit nebudeme.” Přesto když musí vyskočivší stejný projekt zaplatit v ES, je protivný a nespokojený.
Přál bych si jen ty správné
Je mým ideálem a snem, že budou do ES přicházet jen ti, kterým jsme z podstaty své filozofie dobrým stavitelem. Vždy jsem usiloval o to, abychom přinášeli mimořádné podmínky pro naše klienty s našimi domy. Těmto svým klientům přinášíme úžasnou službu.
A je naše služba jen obyčejná a průměrná, pro ty, kteří vystupují v půli cesty. Takový klient přijde o mnoho výhod a činí naši službu podobnou tomu, co nabízí běžný trh.
Ten kdo ví jistě, že dům chce. Ten kdo ví, že chce být se svým partnerem, ten kdo preferuje dobré domy a dobré materiály, ten bude v ES šťastný. A byl bych já šťastný, kdybych mohl potkával jen takové klienty. 🙂
červen 2017
5 komentářů k tomuto článku
Petra Dvořáková
Dobrý den, pane Mencle,
mluvíte mi z duše. I já, jako člověk plnící si svůj sen, se setkávám s negativním postojem svého okolí. Momentálně svůj sen nesdílím příliš okatě a o mém záměru ví jen hrstka lidí, ale i tak bojuji s narážkami typu “jak se můžeš tak dlouho zadlužit…strašně přeplatíš…co když nebudeš moct splácet” (atd.). Za prvé to uráží moji osobu, že si někdo myslí, že se takto v jejich očích hloupě a neuváženě vrhám do rizika a za druhé mě to irituje, že místo podpory se mě moje okolí snaží znejistit. Ano, už výběr firmy, které budu plně důvěřovat, že mi můj sen splní, je určité riziko. Ale šla jsem do toho smířená, že když se spálím či příjdou jakékoliv překážky, tak si uvědomuji následky a jejich případné plnění.
Jinak věřím (možná naivně), že negativní rýpavé poznámky nejsou ze závisti, ale jsou z neinformovanosti a nezkušenosti. Také se lehko ryje lidem, kteří bydlí ve svém a o to “své” se nikdy nemuseli přičinit, nikdy neplatili někomu obrovský nájem za malý prostor, atd. Už se to takovým lidem ani nesnažím vysvětlovat a oponovat. Některým doporučím Váš blog, který nadšeně hltám a ti bystřejší pak názor změní :).
Děkuji za to, co Vy a tým lidí ES pro nás děláte. Musím říct, že jsem hrdá být Vaší klientkou a těší mne spolupráce s profesionály :). Mějte se krásně. Zdravím z Brna.
David Mencl
Dobrý den Petro,
děkuji za milý příspěvek. Potěšila jste mne. 🙂
Doufám, že Vám tímto názorem nepokazím radost.
Sleduji již roky zvláštní jev. Často v Česku vidím co jinde ne. V Polsku či Portugalsku když někdo staví dům všichni kolem něj se radují a prožívají tu radost společně. Dělají pykniky o víkendech na probíhající stavbě.
U nás je to jiné. Mnozí lidé v Česku nemají rádi, když jejich kamarádi pořizují něco lepšího nežli mají sami. Bydlení je bohužel nejmarkantnější. Mnozí nepřejí svým přátelům dům, když sami zůstávají v bytě. Tak nějak si to podvědomě uvědomujeme a proto se i neradi přátelům chlubíme. Hodně mne to mrzí. Přál bych každému tu sdílenou radost a pikniky na stavbách. I když náš bezpečák, by z mé myšlenky radost neměl.
Děkuji za příspěvek a přeji skvělé dny David Mencl
Petra Dvořáková
Myslím, že Váš názor mě nemůže nikterak pokazit radost a děkuji za odpověď :). Bohužel je to tak. I po přečtení Vašeho článku Nepřejícní mě snad nic tak dlouho nešokovalo jako praktiky podnikatelů a lidí, co se k této bezpáteřnosti propůjčí. Doufám, že za Vás více mluví Vaše práce a klienti se nenechají odradit. Zároveň jsou pro mnoho lidí stále internetové recenze nejdůležitějším vodítkem k hledání důveryhodné firmy a nezávidím Vám ten bezmocný “boj” proti lidské hlouposti.. Já se přiznám, že jsem si také početla, ale když už člověk surfuje, tak hledá i to pozitivní a druhý úhel pohledu. Nicméně opět se tu v naší zemi setkáváme s fenoménem “kdo chce psa bít, hůl si vždy najde”… Přeji mnoho sil a trpělivosti. Pěkný zbytek dne 🙂 PD
Zdeněk Hrubeš
Bohužel mi to připadá jako reklamní článek.
David Mencl
Dobrý den Zdeňku, to by mne opravdu nenapadlo.
Mám za to, že reklama obecně vše ukazuje v nejlepším možném světle. Myslím, že reklama obvykle vytváří pocit, že se výrobek (služba) hodí pro každého. Já jsem ve svém článku naprosto otevřeně popsal, komu služba ES vhodná není a proč vhodná není. Tak se myslím reklamní projekty nepíší. 🙂
Abyste rozuměl. ES jsou postavené na silných myšlenkách a vizích. Pracuji 25 let, abych tyto vize převedl do reálné služby. Když něco děláte takto dlouho a s velkým zapálením jsou nejspíše plné této energie i myšlenky, které napíšete do svého Blogu. 🙂
Reklamní pohled u mne však nehledejte. Je mne velmi nepohodlný dnešní svět, kdy výrobky nemusí být dobré, když mají dobrou reklamu. Já uvažuji přesně obráceně. Věnujme energii tomu vytvářet dobrou službu nežli energii dělat dobrou reklamu. 🙂
Hezké dny David Mencl