Současný internet má velké problémy s falešnými příspěvky. Trolling řeší státy i každá velká firma. Snad proto se má přednáška k tématu nekorektní části internetu setkala s mimořádným zájmem. A já tedy plním slib a vydávám k této tento Blog.
Tedy dnes o tom, jak využít trolling k prosperitě a růstu vlastní firmy.
Předně musím vysvětlit slovo volů v titulku. Nejde o žádnou vulgaritu, jak by někoho mohlo napadnou. Vůl v mém pojetí je zvíře mimořádně užitečné, silné schopné vytrvale pomáhat v hospodářství. A právě tak vnímejme snahu trolly přetvářet ve voly. Tedy změnu z někoho nízkého, kousavého ve zvíře pro Vaše hospodářství vytrvale užitečné a prospěšné.
Úspěch bez trollů je chiméra
Jakmile je firma jen trochu úspěšná trollování se nevyhne. Trolluje závistivý soused, propuštěný špatný zaměstnanec, později pokořený konkurent. Čím je společnost úspěšnější tím více je útokům trollů vystavena. Pošleš dlužníka k soudu hned máš svého dalšího trolla. V ES jsme dokonce našli trolly, kteří trollují jen z prosté závisti, že sami dům mít nemohou a tak ho nepřejí ani nikomu jinému.
Trollování jde také objednat u profesionálních agentur. Můžete tak na svého konkurenta objednat 500 negativních zpráv denně za celkem nízké náklady. Je zvrácený náš svět tím čím vším je možné vydělávat na složenky.
Tedy chcete-li jen trochu úspěšnou společnost se svými vlastními trolly musíte počítat.
Bojují s větrem místo aby napnuly plachty
Přesto že je trolling naprosto nevyhnutelný většina českých firem se stále snaží s tímto bojovat. Mnozí doposud nenašli způsob jak místo bojování s trolly tyto využít. Bojují s větrem místo aby napnuli plachty.
Východisko prvé: Pozitivní reklama = velmi slabá výkonnost
Pozitivní reklama na cokoliv již dávno funguje jen velmi slabě. Běžný občan je reklamou přesycený. Příliš mnoho “senzačních nabídek” na každém kroku. Mozek se reklamní komunikaci uzavírá.
Naopak bulváru, fámám, škváře a senzacím je většina populace stále otevřená. Sám o sobě říkám, že bulvár naprosto nečtu. Ovšem pokud mne do mého seriózního zpravodajského deníku přimíchají nějaký senzační titulek reaguji vždy naprosto spolehlivě. Byť se považuji za člověka mimo bulvár senzace mne vždy zaujme.
Pokud utratíte miliony za pozitivní reklamu zaujmete omezený počet čtenářů. Negativní či senzační příspěvky vašich trollů i bez reklamních rozpočtů fungují efektivněji. Čím máte známější značku tím více běžní čtenáři reagují na senzační zprávy o Vás.
A to je milí přátelé značný potenciál. Překvapivě co Vás roky štvalo může se stát Zlatým grálem vašeho byznysu.
Východisko druhé: Vnímání informací se zásadně změnilo
Vnímání informací je dnes zásadně odlišné od situace před patnácti roky. Lidé jsou dnes ke každému typu informace více skeptičtí. Před patnácti roky měli mnozí sklon věřit všemu co se kde objevilo. To již dnes možné není. Obrovské množství protichůdných zpráv vytvořilo v lidech značnou rezistenci k tomu věřit “všemu” na prvou dobrou. Jak je mozek lidí mnohem více uzavřený na reklamní komunikaci, je dnes průměrný občan skeptický k tomu věřit všemu co si přečte.
Mnohem více dnes také lidé dokáží rozlišovat mezi seriózností jednotlivých médií. Jednoduše se to museli lidé naučit jinak by v dnešní době přeplněné protichůdností a manipulací nemohli fungovat.
A to je druhý podstatný předpoklad.
Plavte se svými trolly
Vaši trollové VÁM věnují svůj čas a energii. Dokáží senzační či skandální zprávou zaujmout velmi efektivně široký okruh vašich potenciálních klientů. Ti se nechají snadno zaujmout senzačností. A zároveň jsou zvyklí informace ověřovat. Chtějí znát také druhý pohled na věc. Kam půjdou ? Na Váš web. A to je pro Vás situace naprosto senzační.
Naučte se plavat se svými trolly. Naučte znát jejich témata, kterými se snaží vytvářet negativní příspěvky. A naučte se svým budoucím klientům dávat jasná, pravdivá a srozumitelná vysvětlením. Lidé dokáží rozlišit relevanci informací. Podvědomě chápou, že anonymní příspěvek v diskusi plný jedu má sám o sobě relevanci malou. Vaše vysvětlení, pokud je slušné, obsažené a přesné má naopak relevanci velkou.
Vaši trollové věnují mnoho energie, aby dostali Vaše potenciální zákazníky na Váš web. Pokud této příležitosti využijete. Pokud témata srozumitelně vysvětlíte. Pak máte své nové klienty. Klienty, kteří Vás reklamně nestáli nic. Nový klienti s nulovým nákladem – sen každé společnosti.
Dejte trollům témata
Plavat s trolly je rozumět čím Vás chtějí pomluvit a jejich pomluvy dobře vysvětlovat. Ještě efektivnější pak může být dát svým trollům Vaše téma. Velkým učitelem v tomto je firma Apple. V Applu ovládají své trolly parádně. A co jich mají.
Apple pokaždé když vydá zásadní svůj nový výrobek. Okamžitě s odstupem hodiny podstrčí ironizující obrázky, které produkt ironizují, ale na kterých je produkt zároveň zobrazený velmi dobře. Trollové tyto s radostí přebírají a svojí aktivitou šíří po internetu. A protože jde o parodii na velkou slavnou značku, ironizující fotky se šíří rychlostí světla. Výsledkem jsou miliony lidí, kteří vědí, že Apple vydal nový mobil. Bez jediného vydaného dolaru na reklamu. Mnoho z těch milionu lidí, kteří se parodií pobavili pak jde na web Applu podívat se jak iPhone opravdu vypadá. A nakupují. Efektivita nepředstavitelná.
Zkouším to v ES stejně. Vymyslíme program naposled Test (testování průchodnosti hypotéky ). Pošleme svým trollům téma “objednáš projekt a pak nedostaneš hypotéku” a trollové věnují obrovské množství času, aby toto téma rozšířili internetem. Jakmile téma hýbe internetem jakmile je zájem vzbuzený, představíme program, který problém řeší. Nemáme efektivitu Apple, přesto jde o nástroj neměřitelný s běžnou reklamou. Program Test se okamžitě stal masivně diskutovaným programem na internetu. A s ním pochopitelně celé ES. Návštěvnost webu během kampaně vzrostla pětkrát.
Nechte je veslovat
Mnohé firmy se snaží s trolly bojovat. Boj který nejde vyhrát. Místo boje nechejte trolly za Vás veslovat.
V Ekonomkách výrazně dominujeme trhu. Trollům tak čelíme celé roky. Nejvíce nás trollují dlužníci, kde jsme dluh museli vymáhat soudy. Pro tyto je trolling způsobem pomsty za prohrané soudy. Malá skupina aktivních trollů. Mnoho let jsme nechápali jak je možné, že nám trolling nepoškozuje výsledky. Reklamu řídíme podle cílového počtu obsazených schůzek. Jakmile je schůzek hodně reklamu vypínáme a opačně. Před několika roky můj obchodní ředitel zjistili, že s poklesem aktivity trollů odesíláme méně katalogů, máme méně objednaných schůzek a musíme mnohem více utrácet za reklamu. Efekt naprosto obrácený nežli bychom čekali.
Bez aktivity trollů samovolné návštěvy našeho webu utichají z 10.000 návštěv na 6.000 návštěvy za den. Pokud bychom chtěli tento výpadek nahradit reklamním rozpočtem museli bychom za rok utratit o 20.000.000 Kč více. A to je pro náš rozpočet zatraceně velký rozdíl.
Je přirozené, že Vás zlobí nepravda a pomluvy. Každý to cítíme stejně. Svět není dokonalý. Ten kdo se dokáže s nedokonalostí světa nejlépe vypořádat ten je v dnešní době tím úspěšným.
Tedy přátelé buďte chytří.
Přeměňte skupinu trollů ve stádo užitečných tažných volů.
Váš David Mencl
K tomuto článku nebyl dosud vložen žádný komentář.
Můžete být první.