Hodně ze svého života věnuji přemýšlení. A často přemýšlím o budoucnosti. Umění vidět o kousek dále nežli na zítra obvykle přináší lepší rozhodnutí a kvalitnější život.
Pokud chci stavět dobré domy, potřebuji porozumět tomu, co nám čas přinese. Takže máte-li chuť, pojďte se mnou zavřít oči a přemýšlet, jaký bude náš svět o pár zítřků dál.
Technická poznámka ke čtení tohoto Blogu. Je to dlouhý Blog a myšlenky jednotlivých kapitol si zaslouží čas na přemýšlení. Doporučuji ho tedy číst po jednotlivých kapitolách. Každý den jednu. Nejspíše mne stejně neposlechnete, ale to už je jiný příběh. 🙂
Tak teď už se tedy opravdu přesuňme v čase.
Kapitola prvá: Autonomní auta.
Společnost Apple a mnoho dalších už dvanáct let pracuje na autonomním automobilu. Tedy na automobilu, který nikdo neřídí. Kde je zásah řidiče 0 %. A který nejspíše vůbec nebude mít tradiční sedadlo řidiče. Mnozí analytici předpokládají, že samo auto od Applu se stane dalším prodávaným výrobkem. Stejně jako je dnes iPhone nebo iPad, na kterém Vám píši tento Blog. Myslím, že analytici se mýlí. Apple dávno mění kurz a své příští zisky chce činit spíše prodejem služeb nežli prodejem výrobků. Má to mnoho výhod. O tom však třeba někdy jindy.
Apple nevyvíjí auto, aby nám prodal auto. Apple vyvíjí autonomní automobil, aby nám prodal službu “odvez mne”. Vezmu telefon, přirozeně výhradně iPhone, objednám si v kolik chci přistavit vůz a kam chci jet. A zdali chci svoji jízdu zlevnit spolujízdou, či pojedu sám. V autě si snadno ze svého playlistu, v iPhonu pochopitelně, pustím muziku, kterou chci poslouchat. Na konci zaplatím automaticky platební službou Apple Pay.
Objednávat auto půjde na jednotlivé jízdy i třeba na několik dní, když pojedu za kolegy do Rousínova nebo do Wroclavy. A stejně jako si nařizuji opakovaného budíka v různé dny, půjde si stejně tak opakovaně objednat auto na každý den ráno do práce.
Ekonomika takového provozu? Naprosto fantastická. Sám používám tři auta. Pro každé platím pojištění, dálniční známku, přezouvání pneumatik, servisní prohlídky. A má auta 99 % času stojí. V garáži. Před firmou. V halové garáži pod divadlem. Aniž bych na autech najel kilometry ospravedlňující nákupní cenu, prostojí se všechna má auta do technologické zastaralosti. Auta stojí, paušální náklady běží. Nakupovat jen službu odvezení místo celého auta změní ekonomiku provozu o dva řády. Ušetříme spoustu peněz, které budeme chtít utratit za dobré bydlení. Ale to až později.
Technologie autonomních vozů je blíže, než si myslíte. A pro kvalitu bydlení to bude znamenat velký skok. Z měst například zmizí parkující automobily na ulicích. Místa pro parkování pak budou nahrazena zelení. Ze svého bytu se tak už nebudete dívat na parkující automobily na rozpáleném parkovišti. Ze svého okna se budete dívat do malého parku před domem, ve kterém budou stolky dvou malých kaváren a hezké dětské hřiště. Poměr asfaltu a betonu se ve městech otočí naruby. Tím se bydlení v bytech stane mnohem atraktivnější nežli dnes. To jako pravověrný stavitel rodinných domů musím vnímat. Karty se znovu zamíchají. Bydlení v bytech se vylepší. A domy se tedy musí vylepšit také. A to o pořádný kus.
Technicky je to už prakticky vyřešeno. V mnoha uzavřených areálech jezdí 100 % autonomní auta již dva roky. Také v některých státech USA na základě předběžného souhlasu autonomní auta jezdí. Technologie tedy existuje.
Složitější je legislativa a povolení do plného provozu. Kdo nese odpovědnost za havárii autonomního auta? Kdo bude platit pokuty za rychlou jízdu? To je pochopitelně jen legrace. Autonomní vozy nedovolenou rychlostí jezdit nebudou. Přesto jsou ještě otázky, které je nutné zodpovědět. Legislativní proces jde mnohem rychleji v USA nežli v Evropě. Umím si proto představit, že za čtyři roky v roce 2027 bude plný provoz autonomních vozů v některých částech USA povolený. V Evropě se obávám, že půjde o proces delší. Mám-li to odhadnout, pak bych vsadil na rok 2030.
Vedle faktické schopnosti automobilů a legislativního rámce, které takový provoz vůbec povolí, bude nutné udělat ještě hodně práce na infrastruktuře. Představte si, že vyjdete z divadla a všichni si objednávají službu odvezení. K tomu je potřeba hodně aut. Kde všechna zastaví? Bude volná kapacita? Půjdu se svojí ženou ještě na skleničku, než se nástupiště uvolní? Stále ještě vidím nějaké nezodpovězené otázky. Ovšem já o tom přemýšlím jen pár hodin. Tisíce inženýrů z Applu o tom přemýšlí již dvanáct let. Tak třeba budou o krok dál. 🙂
Teď si hlavně přeji, aby Apple zavedl do svých systémů češtinu a otevřel v Česku svůj prvý obchod. Pak snad bude šance, že i u nás vybuduje službu “odvez mne”.
Aut se pak bude prodávat o dva řády méně. A automobilový průmysl se nejspíše stane průmyslem služby. Hodně se zamíchá balíčkem karet. Kdo byl včera hvězdnou, může v nové hře zcela zhasnout. Akcie automobilek bych raději nedržel. Bydlení ve městech získá skokově novou hodnotu.
Kapitola druhá: Rychlovlaky.
Myšlenka o autonomních autech je pro mnohé nová a překvapivá. Rychlovlaky jsou naopak myšlenkou, o které v Česku mluvíme již 30 let. Nikoho tedy nepřekvapí. Přesto bychom neměli podcenit sílu jejich vlivu na naše životy. Rychlovlaky budou velkou změnou. A při každé velké změně někdo vydělá a někdo ne. Rychlodráha znamená, že z Vysočiny dojedu do Prahy za 33 minut. A tak rychlovlaky úplně změní náš pohled na výběr pozemků pro naše domy.
Dnes kupujeme předražené příměstské pozemky, abychom získali jedinou podstatnou hodnotu. Dostat se ráno za 30 minut do práce. Rychlovlaky způsobí, že se celé Česko stane příměstskou částí Prahy (Brna, Plzně, Ostravy). A za těch 30 minut se do zaměstnání dostanu stejně tak z Říčan jako z Jihlavy. Zásadní rozdíl ale bude ten, že v Jihlavě koupím lepší a větší pozemek za pětkrát nižší cenu nežli v blízkém okolí Prahy.
Kupovat krásné velké pozemky na budoucích rychlodráhách tak může být skvělá investice. Například pozemky v okolí Ústí nad Labem jsou dnes za skvělé peníze. Dostupnost do Prahy z Ústí bude po vybudování rychlodráhy skvělá. Hodnota pozemků vyskočí obrovským způsobem. A dnes chudý region s levnými pozemky a levnými byty vystřelí nebývalým tempem. S rychlodráhou přijdou do regionu noví lidé, noví podnikatelé. Vše se začne rychle rozvíjet. Půjde o velký skok, na který jsou navázané velké příležitosti.
První rychlodráha má být otevřena v roce 2023. Pokud Vás myšlenka zaujala, přikládám mapu plánovaných tras. 🙂
Kapitola třetí: Místo harmonie a klidu.
Nůžky ve společnosti se otevírají a dále otevírat budou. Dvě třetiny společnosti bohatne. Do ekonomicky dobře situované společnosti přicházejí nová témata. Kvalita života, zdraví, délka dožití. Jen dobře bydlet již nebude stačit.
Domy se v blízké budoucnosti stanou ústředním bodem těchto nových hodnot. Od svých domů budou lidé očekávat, že se stanou místem harmonie. Uklidněním od denního stresu. Místem, které prospívá zdraví a prodlužuje život. Jednoduše velmi brzo nebude tak podstatné, kolik milionů máte našetřeno na účtu, ale v jaké kvalitě svůj život dokážete žízeň každý den. Na úrovni každý den pak kvalitu našeho života bydlení ovlivňuje jednoznačně nejvíce.
Tématem budoucnosti pak bude čtyřdenní pracovní týden. A u mnoha profesí kombinovaná práce z domova. U mnoha profesí proto bude běžné ve čtyřdenním pracovním týdnu polovinu pracovat v zaměstnání a další dva dny plnit své úkoly u počítače na terase svého domu. Čeká nás tedy obrovská změna poměru času stráveném v domě/zaměstnání. V divokých devadesátkách jsme byli v práci dvanáct hodin denně a domů se přišli jen vyspat. Za pár let budeme mnohem více času trávit v kvalitním, zdravém prostředí svého domu nežli v kanceláři. Změna tohoto poměru dramaticky zvýší i nároky na kvalitu bydlení.
Již brzy stavěné domy tedy budou aktivně přispívat zdraví vysokou hladinou záporných iontů. Budou pohodlné i pro delší práci z domova. A věřím, že také začnou opět přispívat i funkci širší rodiny. V posledních čtyřech dekádách jsme se totiž spíše atomizovali a množinu svých nejbližších stále zmenšovali, v některých případech až do absolutní jednotky já sám. Já ale v budoucnu očekávám změnu tohoto trendu. Více volného času nám umožní začít opět pečovat o širší vztahy kolem sebe. U domů budoucnosti se tak vrátí myšlenka zázemí pro časté hosty.
Trendem již blízké budoucnosti bude dům zcela bez starostí. O dům a vše kolem něj se tedy stará stavitel, který dům postavil. Pro nás je pak dům místem radosti, relaxace a klidu. V Ekonomkách již tuto službu intenzivně připravujeme, ale pro mnohé v oboru to bude mimořádnou výzvou. Stavíte totiž úplně jiné domy, když dům předáme a o zákazníkovi pak už nikdy neslyšíte. A stavíte jiné domy, když v domech provádíte servisní prohlídky, jak v ES již deset let děláme. A přemýšlíte zase úplně jinak, když na domech máte následně realizovat padesát let údržby. 😃
Kapitola čtvrtá: Připravené na sucho, provozně nulové.
Dnes jsme ve svých životech zvyklí na dvě jistoty. Žijeme v krajině mimořádně bohaté na vodu. A nemalý výdaj dáváme každý měsíc za elektřinu a vytápění. Obojí projde změnou.
Svět se bohužel nezvratně otepluje. Část Evropy, ve které žijeme, se pak otepluje ještě dvakrát rychleji, než je světový průměr. Akcie firmy provozující na Šumavě lanovku bych tedy asi také už nekupoval. Nepříjemné na tomto je model, který předvídá posunutí proudění vzduchu a tím i posunutí místa srážek mimo území Česka. Již za brzkých dvacet let se budeme stále častěji setkávat se suchem, které čas od času vystřídá silný přívalový déšť. Při přívalovém dešti spadne velké množství vody, které však krajina nestihne zpracovat, a tak tato voda odteče bez užitku pryč. Na úrovni domů tak budeme muset velmi brzo pracovat s velkými zakopanými rezervoáry vody. Které se budou během rychlých přívalových dešťů plnit. A následně zahradě umožní udržet svěžest i v době sucha.
Běžné se již dnes stávají domy osazené fotovoltaickou elektrárnou. Ty ve spojení s fyzickou a virtuální baterií pak dokáží samy vyrobit většinu energie, kterou potřebujeme na svícení, vaření a topení. K prolomení tohoto milníku jsme už spíše jen týdny než roky. Vlastně jen čekáme na poslední zákon a férové ceny distribuce vlastní elektřiny. Velmi brzy tedy z našich životů zmizí ty největší složenky za energie. A nebo také všechny. Půjdeme-li na hranici možného.
Kapitola pátá: Umělá inteligence (AI).
Vím, že už tématu umělé inteligence máte za poslední měsíce tak trochu plné zuby. Také mám. Původně jsem o ní psát nechtěl. Jenže nejde z budoucnosti vynechat. Ona nám totiž obrátí životy naruby. A ne za roky. Ona nám obrátí životy naruby už zítra.
Umělá inteligence rozdělila znalé lidi na dva tábory. Jedni ji nadšeně vítají jako největší pokrok lidstva. Pokrok, který nás ovlivní více než vynález elektřiny. Zkuste si pár týdnů žít bez elektřiny a pochopíte, že je to opravdu velký pokrok. Část lidí tedy vidí v umělé inteligenci spásu. Rychlé nalezení léků na každou nemoc. Rychlý pokrok ve všech oblastech lidského bytí.
No a druhá skupina, ta zase v umělé inteligenci vidí nejrychlejší cestu k zániku lidské rasy. Naprostou zkázu všech lidí. Trochu znepokojivé může být, že v této druhé skupině jsou i lidé, kteří samotnou umělou inteligenci vynalezli.
Když se nad tím zamyslím, myslím, že pravdu mají obě skupiny. Myslím, že jde o velký pokrok, který nám zároveň přinese takovou bolest hlavy, jakou jsme si doposud ani představit neuměli.
Ovšem tato myšlenka už ožila a zastavit nepůjde. Můžeme si zde v Evropě i ve zbytku vyspělého světa sami sobě nařídit ty nejpřísnější regulace. Nebude to nic platné. Vždy budou na naší planetce ty méně etické státy, které se regulací omezit nenechají a umělou inteligenci s radostí použijí třeba právě proti nám, etikou svázanému zbytku. Již brzo tedy bude někdo umělou inteligencí navrhovat zbraně hromadného ničení. A nám nezbude nežli do tohoto vlaku nastoupit také. Možnost volby už nám umělá inteligence nedává.
Samotná schopnost umělé inteligence je až strašidelná. Ještě větší hrůzu ve mně však vytváří tempo, jakým se rozvíjí. Kde dříve trvala příprava nové verze softwaru tři roky, tam se dnes nové použití umělé inteligence objevuje každé tři měsíce. I pro člověka IN je nemožné zachytit celé tempo vývoje. Je nepochybné, že člověk jako druh nad touto rychle se rozvíjející technologií ztrácí kontrolu.
Marketingová prázdnota
Umělá inteligence již dnes umí sama vyrobit video, jak jste někde, kde jste nikdy nebyli, a jste tam s lidmi, které vůbec neznáte. Umělá inteligence bude neuvěřitelný nástroj pro vytváření alternativních pravd a nových realit.
A je tedy přirozeností, že již dnes najdeme největší odborníky na AI mezi reklamními agenturami celého světa.
Ekonomky třeba intenzivně pracovaly na svém novém katalogu. Bylo to mnoho měsíců dobré práce. Já sám jsem napsal všechny texty obsažené v katalogu. Představil jsem každý program, každou službu, kterou klientům dáváme. Jsou to texty autentické také svou nedokonalostí a také autentické zápalem pro myšlenky, které obsahují. Dodnes jste při čtení poznali, kde jsou za slovy i myšlenky. A kde se naopak plní papír jen prázdnými slovy. Tohoto luxusu se nám už velmi brzo nedostane.
”Napiš mi katalog stejný, jako mají ES, a použij při tom jazyk Ernesta Hemingwaye”. Zadá za rok stavitel, který nemá žádnou reálnou službu, ale chce mít stejný katalog jako Ekonomky. A víte co? Umělá inteligence mu to za 10 minut napíše. Co já psal tři měsíce, bude mít AI za pár minut. Vezme má slova a ta vylepší. Vezme mé myšlenky a ty použije. Bez pochopení. Protože krásně napsaná slova chápat nepotřebuje.
A tak, než se jen párkrát vyspíme, tady budeme mít spoustu krásných reklamních textů napsaných nejvytříbenějšími jazyky nejlepších spisovatelů. Akorát za těmi krásnými texty bude velmi často naprostá prázdnota. Rozdíly mezi těmi, kdo něco opravdu umí, a těmi, kdo jen mluví, se zase zmenší. Posledních dvacet let žijeme v době marketingové. Mnohým firmám se vyplácí investovat více do reklamy nežli do kvality produktu, do kvality služby. AI tento trend zesílí na druhou. Poznat pravdu od fixe bude mimořádně složité. Stejně tak poznat opravdu dobrý výrobek od toho průměrného, umělou inteligencí vychváleného bude extrémně těžké.
No a ten náš podšitý stavitel, co pomocí AI ukradne Ekonomkám katalog? Ten půjde ještě dál: “A teď mi udělej video, jak jsem postavil a předávám dům, který jsme ve skutečnosti nestavěli. A jak ho předávám Bruce Willisovi.” Počká dvacet minut a umělá inteligence mu video naservíruje.
A možná mi za rok kolegové v Ekonomkách řeknou: ”Píšeš pěkně Davide, to zase jo. Nakonec jsou to tvé myšlenky, tak kdo jiný. Píšeš hezky, ale Hemingway, Hemingway nejsi.” Tak možná je tento katalog ES poslední, který jsem napsal. Protože když budou mít ostatní Hemingwaye, tak ho budeme chtít v Ekonomkách také. 🙂
Kapitola pátá: Příští projekt od AI.
Tuto kapitolu by rozhodně neměl číst můj synek Jakub, který je architektem. A raději ani ostatní architekti a projektanti. Když vidím rychlost, jakou se umělá inteligence prosazuje, počítám, za jak dlouho a jak prolomí také hranici projektování.
Vše začne u studie. Očekávám to nejpozději do tří let. Zadáte svůj pozemek do programu. Bude stačit jen parcelní číslo. Vše ostatní si AI stáhne z katastru. Vyberete, jaký typ domu se Vám líbí. Kolik místností a jakou cenu. A umělá inteligence na Vás začne sypat jeden návrh za druhým. Dnes dostanete od projektanta či architekta jeden návrh — nebo dva, když máte štěstí. Každý návrh stojí hodně přemýšlení a času. Umělá inteligence Vám dá dvacet návrhů, padesát, dvě stě, pět set. Budete mít tolik návrhů svého budoucího domu, že je nestihnete všechny prohlédnout a pochopit.
Stejně tak, jak focení mobilem místo na kinofilm přineslo naprostou explozi množství fotek. A má krásná žena místo jedné skvělé fotky vyfotí padesát snímků, a pak vybírá, která je nejlepší. Tak stejná devalvace čeká studie domů. Návrhy architekta ztratí svoji hodnotu. Architekti se teď oprávněně naježili a mají chuť ječet. Jak by mohla umělá inteligence nahradit jejich vzdělání a znalost? Obávám se, že snadno. AI nás přehrne množstvím a reálností zobrazení. Jednoduše dodá tolik návrhů, že se jeden trefí do nálady klienta a bude to ten, do kterého se zamilují.
Od studie bude trvat jen pár let, než umělá inteligence převezme jednodušší projekty. Takové ty projekty vody, kanalizace a elektřiny v již hotové hmotě domu budou pro AI vysloveně brnkačka. Další profesí na mušce bude statika. Statiků je stejně málo. Počítání sil působící v konstrukci je vlastně matematika. A matematické výpočty jsou pro umělou inteligenci jednoduchým zadáním. Projektování domů pomocí umělé inteligence pak budou nejvíce tlačit výrobci materiálů. Ti totiž dnes složitě finančně motivují projektanty, aby používali právě jejich materiály. Příště budou ovlivňovat (uplácet) rovnou vývojáře programů na AI. Bude to obrovský finanční transfer mezi výrobci a vývojáři.
No, pobyl jsem tři dny přemýšlením o budoucnosti. Snad jsem Vás tím pobavil i přivedl k přemýšlení. Je čas vrátit se do přítomnosti. Odpovědět na nějaké e-maily, užít si chvilku s dětmi a hlavně jít pracovat, aby naše budoucnost byla plná radosti. Umělé inteligenci navzdory. 🙂
Tak hezké léto a pozitivní budoucnost
David Mencl
Na samotný závěr ještě dovolte malý bonus o tom, jak se nakonec dočkáme politiků bez chyb. 🙂
K tomuto článku nebyl dosud vložen žádný komentář.
Můžete být první.